tisdag 13 november 2012

Antioxidanter och Mangosmoothie

Nötterna och persikorna ligger kvar i väskan, jag dricker en smoothie på färsk mango till mellanmål!
(Och en kaffe förstås, det var väl ingen som trodde att jag skulle klara mig utan!?;))

Mangon är full av vitaminer, antioxidanter*, aminosyror och dessutom innehåller den omega 3 - och 6- fettsyror! Välinvesterade 60 kcal/100 g helt enkelt!:) 


*Antioxidenater
  • När kroppen utnyttjar syre i celler och vävnader, bildas ofrånkomligt de destruktiva fria radikalerna. 
  • Höga nivåer av fria radikaler kallas oxidativ stress. 
  • Både kost och miljö påverkar  den oxidativa stressen och bildandet av radikaler.
  • Som tur är har kroppen själv ett försvar mot denna cell-nedbrytning, de så kallade antioxidanterna. En antoixidant donerar sin elektron till den fria radikalen, som då neutraliseras.

  • Vi kan själva öka kroppens mängd av antioxidanter genom att äta frukt och grönt, men framförallt bär är enligt ny forskning särskilt nyttiga. 
  • Värt att tänka på är att effekten av antioxidanter är god från färska frukt och grönsaker. Däremot visar forskningen på minst sagt blyga resultat av att tillsätta antioxidanter via kosttillskott! 

Enligt WHO, världshälsoorganisationen, beror så mycket som var 3e magcancer, var 3e kranskärlssjukdom och var 10e stroke på att vi äter för lite frukt och grönt! 

Detta är vad jag fick fram från vår kyl, nu ska jag bara få i mig det med!;) 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar