söndag 4 november 2012

Lightläsk, är det farligt eller!?


Funderade lite på det där med lightprodukter...
Det är en ständigt öm punkt, många personer jag möter har åsikter om framförallt ligth-läsk och "vanlig läsk". Och många har. mer eller mindre underbyggda argument, kring vad man ska dricka eller snarare inte dricka.

Jag tror generellt att det är bättre att hålla sig till så naturliga råvaror som möjligt.
Men, för mig fungerar det inte alltid i vardagen. Av olika anledningar. Att jag inte vill leva så, är väl den viktigatse orsaken. Jag tycker att det finns så många saker som kanske inte är det absolut bästa för kroppen, men som är både goda och roliga och jag vill njuta av dem ibland just därför!



Hur farligt är det egentligen med lightläsk!?

I en dansk studie har sambandet mellan läsk och fetma studerats. Studien inkluderar 47 individer, fördelade på fyra grupper. Under en period på 6 månader drack individerna en liter av antingen vatten, mjölk, Coca-Cola, eller Coca-Cola light. Efter studiens slut sågs ingen signifikant skillnad i kroppsfett hos deltagarna, men en antydan till viktuppgång identifierades hos gruppen som drack den vanliga Coca-Colan. Dessutom såg man ökade triglycerider och ökade kolesterolvärden hos de individer som druckit Coca-Cola eller mjölk.

Vad kan man då tänka om dessa resultat!?
Jo, att när det handlar om vikt och fettlagring i kroppen så påverkas kroppen mer av kaloririka produkter. Det enda som kan konkluderas är egentligen att det är sämre att dricka en liter läsk eller mjölk varje dag än att dricka en liter vatten eller light-läsk.
Det är också intressant då det enligt denna studie är sämre ur hälsosynpunkt att dricka läsk än att dricka, mjölk. Trots att mjölken innehåller fler kcal/100g, detta kan tolkas som att det inte enbart är kalorierna i läsk som påverkar kroppen.

Det där med light-läsk och cancer då!?
Det finns idag inga studier som säger att light-läsk med sötningsmedel är farligt i normal konsumtionsmängd. De studier som pekar på att sötningsmedel är farligt är gjorde på möss och råttor, som har fått inta väldigt stora mängder varje dag. Där har ökad risk för cancer visats. Detta samband har man ej kunnat påvisa i epidemiologiska studier. Det handlar alltså om daglig konsumtion över lång tid hos råttor och har aldrig kunnat bevisats hos människor.
Dock visar sig riskerna av intag av vanlig läsk hos människor efter bara några veckor.

Idag säger alltså vetenskapen att läsk bör drickas sällan och du bör i dessa fall välja light-läsk!

Jag friskade upp min kunskap på Träningslära, den danska studien hittade jag på där.

2 kommentarer:

  1. Tack för din kommentar i min blogg aldrigmeratjock.

    Jag håller med dig angående läsken faktiskt.
    Det ÄR kul och jag bryr mig inte så mkt om faran i dessa light läsk. Jag dricker Pepsi Max men för att det är gott. Jag vet att jag egentligen borde dricka kolsyrat vatten isf men men...
    Det finns studier som visar att light läsk höjer blodsockret och det kan vara farligt på det viset att det triggar igång sockersuget. Men jag har inget sockerberoende sedan innan jag jag påverkas inte av detta. Jag tar ett glas, sen är det bra liksom :)
    Härlig blogg har du iaf :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar min blogg!:)

      Visst finns det människor som upplever att sockersuget kickar igång av att dricka light-produkter! Då tycker jag absolut att man bör undvika dessa.

      Men vi andra kan ju njuta av ett glas läsk/saft ibland!

      Mvh!

      Radera