onsdag 7 november 2012

Löpträning, kom igång nu!

Var uppe tidigt idag och sprang en runda innan frukosten!
Tror jag hade samlat på mig extra massa energi eftersom jag missade träningen igår.
Nu sitter jag har och njuter av en kopp kaffe och tänkte att jag skulle skriva ett inlägg om hur man kommer igång med löpningen. 

Innan jag kom igång kommer jag ihåg att jag tänkte att "jag först tänker börja jogga när jag ser en joggare som ler", det händer ju aldrig!;) Men såhär, över 5 år senare, är jag näst intill beroende av min löptränig. Hur gick det till!? 

För mig började det med att jag var stressad och jag märkte snabbt att jag mådde mycket bättre i två specifika situationer.

  1. Precis under, men också och efter träning!
  2. När jag var ute och andades frisk luft! 
Efter ett tag föll det sig rätt naturligt att kombinera dessa två ... så på den vägen är det! Jag vet inget som är så effektivt mot stress som träning, framförallt tung konditionsträning!



 Pulsklockan är på, som ni kanske kan ana på bilden!? 


Stretchar benmuskulaturen efter löprundan!


Kom igång med löpträningen!
  • Synda långsamt. Börja med att gå en kort runda. Lär känna den! Hitta små hållpunkter utmed vägen, som du tycker om. Ett vackert träd, en rolig dörr osv.
  • Gå rundan ett par gånger i veckan, i raskt tempo. Så fort du kan, utan att börja springa.
  • Börja varva promenaden med korta jogg-intervaller. Det kan tex vara att jogga mellan två lyktstolpar och gå två osv, eller jobba 2 minuter gå 4. 2-3 gånger/vecka
  • Öka succecivt! Öka längden/tiden på dina joggingstreckor tills du orkar springa hela rundan.
  • Ta det lugnt, spring i behaglig takt, pressa dig inte så att du får blodsmak i munnen. Då är risken stor att du aldrig kommer vilja springa igen. Och det är en risk som inte är värd att ta!:)

Klara milen!
  • Sikta på 2-3 pass i veckan, varje vecka. Hellre 3 korat än ett långt. Det gäller att få in löprutinen i din vardag! 
  • Det är ok att varva med rask promenad om du måste.
    - Jag brukar tänka att jag får minsann jogga så långsamt jag vill, bara jag inte stannar! Hitta ett sätt att utmana dig själv på. Det är viktigt att du ökar tiden du joggar och minskar gångtiden så mycket du kan. 
  • Fokusera hela tiden på dina framsteg. Du kommer orka mer hela tiden och du kommer märka skillnad. Håll bara ut! 
  • Satsa tex på 2 pass x 20 minuter + 1 x 35 minuter/ vecka. Försök ha ett pass som är lite längre varje vecka, och öka på längden allteftersom du orkar mer och mer.
  • Var inte rädd för att pressa dig själv, du kan mer än du tror! 

Klara milen under 45 min,  detta ska jag klara till våren, såhär gör jag!
  • För att få upp farten är det effektivt att börja träna intervall. 
  • Är löpning den enda konditionsträningen kan du med träna 2 x intervall + 1 "vanligt" löppass + 1 långpass. (Just nu tränar jag rätt mycket spinning och det ersätter mina intervallpass)
  • Mina långpass brukar jag försöka hålla mellan 75-90 min.
  • Min "vanliga runda" tar ca 60 min och är drygt 1 mil.  
  • Våga få mjölksyra i benen och våga svettas!:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar