måndag 12 november 2012

Maxa Magträningen, del 1

Maxa-Magträningsskolan, del 1

Om Kolhydrater

  • Snabba kolhydrater, kallas även enkla kolhydrater. De finns bland annat i godis, kakor, läsk mjöl, pasta, ris, och vitt bröd mm. 
  • Långsamma kolhydrater eller sammansatta kolhydrater är tex grovt bröd, bär, grönsaker. 
  • Om kolhydraterna är snabba eller långsamma beror helt enkelt på hur snabbt de bryts ner i kroppen och tas upp i blodet, då som glukos.
  • Glukos stimulerar bukspottkörteln att börjar producera hormonet insulin. 
  • Snabba kolhydrater gör att insulinet ökar snabbt i kroppen. Vilket leder till att man snabbt blir hungrig igen.
  • Insulin påverkar kroppen på olika sätt. Bland annat genom stimulera muskel- och fettväv till att lagra glukos samt att stimulera fettlagring. Nedsatt produktion eller minskad känslighet för insulin, kallas diabetes. 

 Exempel på snabba kolhydrater från skafferiet!
Pasta försöker jag alltid att inte äta för mycket av.  

Vad kan du göra!?
  1. Sortera bort sockerbomberna! 
  2. Dra ner på mängden pasta, ris potatis och bröd. Försök att ersätt dessa med grönsaker.
  3. Kolhydraternas "upptagningshastighet" i kroppen kan påverkas av vad du väljer att kombinera dem med. Förbättra, eller snarare "försämra" kolhydraternas nedbrytningshastighet genom att äta dem tillsammans med protein och fett. Tex fet fisk, magert kött, avocado, mm.
Vår müsli är inte sötad och innehåller en hel del bra saker, men också snabba kolhydrater. Värt att utesluta müsli eller i alla fall välja den med omsorg när magträningen ska maxas!

1 kommentar:

  1. Jag har ingen aning om varför typsnittet blir annorlunda i detta inlägg. Jag har provat allt möjligt som jag kan komma på för att få det enhetligt med all annan text. Men inget funkar. Är rätt när jag skriver det men när jag publicerar blir det annorlunda. Knepigt! Någon som vet något som jag inte vet om detta så hör av dig! :)

    Mvh EmyLo

    SvaraRadera