fredag 9 november 2012

Räkna kalorier

Det här med att räkan kalorier har många fördelar enligt mig. Jag tycker om att det är bra att jag kan äta allt och bara begränsa mängden. Detta funkar för mig i min vardag, och det är helt avgörande för en långsiktig strategi. Jag kan unna mig något extra ibland och jag kan till och med se till att jag får äta mer genom att röra på mig.

Nackdelen är att kaloriräknande är ett rätt trubbigt verktyg eftersom det inte säger något om kvaliteten på den energi jag väljer. Jag kan i princip gå ner i vikt enbart genom att äta godis och bara hålla koll på kalorierna. Men ett sådant matmönster leder naturligtvis till förödande konsekvenser för kroppen och i värsta fall till död.

Vi behöver en blandning av mineraler, vitaminer, kolhydrater, protein och fett för att må som bäst, och givetvis en hel del vatten! :) 


  • Proterin mättar väldigt bra. Det sägs att hela 25% av proten vi äter försvinner i själva energilagringen i kroppen. Det är värt att tänka på!


Överträffade mig själv genom att gå upp i morse och träna kl 06.45!
Hann till och med ta några fina höstbilder på vägen till gymmet! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar