söndag 11 november 2012

Vi är ständiga optimister!

Vi har ofta ingen koll på hur mycket vi stoppar i oss. Vi tenderar att underskatta hur mycket vi äter och dessutom överskatta hur mycket vi förbränner genom träning. För att stoppa en pågående viktuppgång, hitta sin viktbalans eller gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt är det viktigt att ha koll! Att ha koll på hur mycket energi olika matvaror innehåller och hur mycket just jag eller just du förbrukar under ett träningspass eller under en vanlig dag. Jag har tidigare skrivit  kort om basala förbränning, i detta inlägg vill jag bara påminna om att vi inte har koll!:) 

Jag vet av egen erfarenhet att när jag slutar att väga maten, slutar att räkna kalorier så går jag sakta upp i vikt. Jag tror att jag har koll... Jag kommer på mig själv med att  tänka "en liten bit till gör ingen skillnad"... och så smyger vikten sig på. Därför är ett av mina långsiktiga mål att lära känna min kropp och mig själv så pass väl att jag inte behöver räkna kalorier mer. Men jag är absolut inte där än!

Viktnedgång handlar om att skapa kaloriunderskott, förbruka mer än vi stoppar i oss. Det är själva grundprincipen. Men det är också en förenkling.

Så att säga till mig själv att "gå ner i vikt handlar bara om att träna mer och äta mindre", är precis som att jag skulle säga till mig själv att "klara tentan handlar bara om att plugga mer". Det är två korrekta påståenden men man glömmer att det krävs hårt arbete, målmedvetenhet, en tydlig plan och massa tid för att klara av att nå målet!  




Njuter av en ordentlig söndagsfrukost! Ska nämligen på två spinningpass idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar